Je bent wat je eet!

Rommel in rommel uit! zegt mijn voedingsadviseur Peter Pellens.

En telkens als je weer over de scheef bent gegaan krijg je de rekening gepresenteerd.

Leren luisteren naar je lichaam is een van de eerste vereisten, leer je methabolisme kennen, je verbrandingsfactor.

Eet gezond, kauw goed, geniet! Overeet nooit! maar eet wel 6 keer per dag. Let er op dat je nooit achter de feiten aan holt.

Eet dus altijd op tijd en begin met een ferm ontbijt.

Drink minstens twee liter vocht per dag. Zomers is dit gemakkelijk, in de winter is dit lastig.

Combineer dus veel met koude of warme thee, water, vruchtensap en dergelijke.

Eet gevarieerd. Veel groenten en regelmatig vis en gevogelte.

Gebruik olijfolie, noten, kruiden en specerijen als smaakmakers en verminder de sauzen naar minimaal.

 Eiwitrijke voeding is handig. Je slaat zo geen overtollige brandstof op en loopt "schoon" de dag door.

Eet na 22.00 uur niets meer dan een stukje fruit, geef je lichaam de tijd om te regenereren.

Maak er geen straf van, dat hou je toch niet vol. Geniet van de lekkere dingen!

Een goede kwaliteitspatat of iets dergelijks mag dan best op zijn tijd.

Een goede wandeling doet wonderen, 45 minuten per dag als je stevig doorstapt.

Zéér belangrijk: Leer te luisteren naar je lichaam en doe minstens drie keer per week wat gerichte oefeningen.

Jouw fysio/osteopaat kan je goede tips geven!

Wist je dat 75 % van de rugklachten van binnen uit ontstaat?

Maag en darmen zijn de eerste veroorzakers, door overtollig koffie, cacaogebruik of scherpe specerijen/kruiden of prikkelende dranken en spijzen raken darmen vaak overbelast of geïriteerd, een osteopaat kan dat voor je ontdekken en goede tips geven over hoe je dit kunt voorkomen. Bovendien kan een osteopaat darm- en maagmassage toepassen waardoor je spijsvertering verbeterd en verstoppingen opgeheven worden.

Dit, in combinatie met gerichte oefeningen en aangepaste spijs en drank, kan veel leed voorkomen, denk eraan, dit zijn allemaal middelen om uiteindelijk je bedrijf beter te kunnen runnen.

Info over osteopatie: Joep van Pol, Fysiotherapie Eys, Eys-Wittem.

Met Dry-needling kun je zenuwknooppunten laten ontspannen en spiergroepen extra rust geven waardoor kans op herstel wordt vergroot. Meer weten?

Brigitte van Uden, Valk-Fysio Valkenburg aan de Geul

Hans Wiltenburg, SportsRehab, Roda JC Ring, Kerkrade

Login Form